Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Portret de idei - Robert Brandom

de Andrei TRANDAFIRA, SNSPA - Doctorat, andrei@rfil.ro  

 

În această perioadă, la Universitatea din Oxford, are loc renumita serie de Prelegeri de filosofie John Locke. În fiecare an, pe parcursul a 6 săptămâni, câte un filosof important de factură anglo-americană este invitat să-și expună cercetările curente. De-a lungul timpului au fost invitați figuri marcante precum Robert Nozick, Thomas Nagel, Daniel Dennet, Saul Kripke sau Hillary Putnam. Anul acesta este invitat Robert Brandom, un filosof mai puțin cunoscut în România. Brandom este unul dintre reprezentanții contemporani cei mai marcanți ai școlii pragmatiste americane. Realizarea cea mai remarcabilă a lui Brandom este cartea Making It Explicit: Reasoning, Representing, and Discursive Commitment, publicată în 1994. Având peste 700 de pagini și fiind elaborată pe parcursul a 18 ani, Making It Explicit reușește să ofere o imagine nouă și extrem de convingătoare asupra limbajului...

Ce este actual în asta? În zilele noastre, doar apariția vreunui nou Platon sau Kant ar fi cu adevărat de actualitate. Momentan, totul e prea fragmentar și disipat în producția filosofică ca vreo nouă contribuție (oricât de revoluționară ar fi) să prindă la mulți oameni, în afara celor care deja lucrează în paradigma respectivă. Pe de altă parte, actualitatea filosofică nu are o relevanță atât de directă precum cea a invențiilor tehnologice și științifice.
Brandom este un gânditor de talia lui Kant. El va fi inițiatorul (în mare măsură, contribuția este și a întregii tradiții pragmatiste din care face parte) finalizării perioadei actuale a filosofiei, ce a ocupat cam tot secolul XX. În această perioadă, filosofia a fost centrată pe înțelegerea limbajului. Meritul lui Brandom este cu atât mai mare cu cât spiritul întreprinderii sale nu este unul nihilist și destructiv (de tip post-modernist sau chiar wittgensteinian), ci unul constructiv, ce vede în gândirea filosofică sursa schimbării fundamentale a modului în care înțelegem Lumea și pe Noi înșine.
Recunoașterea faptului că practica discursivă este doar una dintre practicile care ne definesc (chiar dacă este cea care ne diferențiază de alte animale) este punctul de deschidere al acestei perspective. Următorul pas constă în recunoașterea faptului că Sensul nu este un fenomen specific lingvistic (ca urmare, înțelesul nu va fi epuizat la nivel lingvistic, fiind determinat de folosirea expresiilor). Însă, ce putem face este să elucidăm utilitatea acestei practici (discursive), rolul specific pe care ea îl joacă pentru noi. Limbajul ne permite să explicităm (exprimând) lucruri care până atunci erau doar implicite în practicile noastre.
Acum, dacă acceptăm că specificul uman stă în îmbinarea dintre libertate și responsabilitate, atunci și limbajul ar trebui înțeles ca o abilitate/practică prin care ne facem transparentă structura de libertăți și responsabilități, care ne ghidează în acțiuni. În plus, dacă în paralel privilegiem inferența în fața adevărului ca concept semantic fundamental, atunci putem spera să obținem o structură a discursivității (și deci a raționalității) care să dea seama de o lume dinamică (în care luăm decizii pe baza informațiilor incomplete), și nu de una statică, complet realizată sau perfectă.
În final, miza este finalizarea etapei lingvistice a filosofiei, odată cu înțelegerea rolului și a modului în care funcționează limbajul. Ca și alte fenomene, limbajul a acaparat scena filosofică precum o stea de anvergură, promițând să elucideze sau chiar să dizolve toate problemele filosofice. Acum își va relua locul firesc de simplă unealtă pe care o avem cu toții la îndemână. Iar misterul va rămâne acolo unde îi este locul: în ce vom mai crea și în ce încă n-am descoperit.

 

comenteaza acest articol pe Forum

 

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
      Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate        Webdesign by Lavinia