Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cartea după noptieră

de Doina PROOROCU, SNSPA, Comunicare, an IV

"În 90% din cazuri, un compliment e un simplu compliment. Învață să-l primești cu plăcere, să zâmbești și să spui "mulțumesc". Folosește-ți sensibilitatea, nu te lăsa în voia succeptibilității. Dacă simți nevoia, ia o pauză de câteva momente înainte de a mulțumi și gândește-te ce anume a atras atenția: poate un fard bine aplicat, poate pantofii noi. Întotdeauna există ceva frumos la tine!"
"Vreau să fiu iubită. Cum să fac?" , Cosmopolitan, dec. 2001


Privind puțin în jur, pe unii îi apucă confuzia. Există oare viață înainte de moarte? Nou! Există oare moarte?
Pentru a menține spiritul rubricii, de data asta sunteți invitați să vă alegeți din raft cea mai proastă carte pe care ați citit-o vreodată. Să o înmulțiți cu 3 și să recitiți apoi pasajele preferate. După care să puneți mâna pe Huellebecq. S-ar putea să vă dezguste chiar și mai tare. "He's just a little guy who can't get enough sex" zic unii. Lumea romanelor lui e o lume cinică, dezarticulată, dar care rezonează dureros cu realitatea. Umanitatea e dinamitată în punctele ei de sprijin. Prezentul e depresiv și masochist. Oamenii sunt simple produse de consum care consumă.
Bruno și Michel de exemplu, frați după mamă, abandonați de părinți, sunt crescuți separat de bunici și ajung să se reîntâlnească abia în liceu. Michel are atrofiat simțul apropierii de oameni. Ratând repetat șansa de a întemeia o relație în tiparele adolescenței, o îndepărtează de el pe fata frumoasă și îndrăgostită care îi e și cea mai bună prietenă încă din copilărie. Ajunge să ducă o viață searbădă și solitară, în încăperi locuite numai de mobila rudimentară, activând în domeniul cercetării științifice. Viața lui Michel e dizolvată de Houellebecq în note umoristice de un sarcasm strălucitor: "În ciuda lucrurilor repetate și pure pe care i le dăruia televizorul, se gândea că e bine să iasă în oraș. De altfel, avea de făcut cumpărături. Fără repere precise, omul se risipește, nu mai scoți nimic de la el." Iar Michel este nimeni altul decât omul care, prin cercetările sale în domeniul mecanicii cuantice, va produce o mutație a rasei umane.


Destinul fratelui său este simțitor mai modest. El are o copilărie și o adolescență de obez chinuit, mai întâi de o bunică nebună și apoi de o viață de internat care înseamnă un șir nesfârșit de umilințe, violențe și hărțuiri sexuale. Ajuns oarecum la maturitate, Bruno își fixează ca scop unic al vieții plăcerea. Obiectivul său principal fiind unul sexual, el nu pregetă să își adoarmă fiul sugar cu somnifere pentru a nu fi deranjat din conversațiile erotice pe Minitel sau să se dea la elevele lui de 16 ani. Divorțat, deprimat, secătuit de frustrări, ajunge într-o fostă colonie hippie transformată în centru de training pentru multinaționale și loc de vilegiatură pentru corporatiști. Atras de fapt, ca și restul vizitatorilor, de recunoscuta libertate sexuală asociată cu respectivul loc, o cunoaște pe Christiane, o profesoară de științe naturale, care reprezintă biletul lui de intrare în universul libertin la care aspira de mult. Viața lor aventuroasă de clienți ai localurilor de swing și ai stațiunilor unde sexul se face din bunăvoință este întreruptă de un accident al Christianei, care ajunge într-un scaun cu rotile și la scurt timp se sinucide.
Pentru mulți probabil, lectura "Particulelor.." se confundă cu devorarea unor atrocități și bizarerii străine de simțul comun. La o lectură atentă însă, senzația emanată este una de sensibilitate extremă, îmbinată cu o neașteptată adecvare la realitate.
Revoluția sexuală, cultul tinereții, cultul trupului, individualismul, antropologia materialistă, sinuciderea - iată doar câteva din maladiile contemporane. Omul e reificat, arta e reificată, viața-i dură! Iubirea? E doar o inuiție nostalgică: "În mijlocul unei barbarii naturale, ființele umane au putut câteodată (rareori) să creeze mici spații calde iluminate de iubire. Mici spații închise, personale, în care domnea inter-subiectivitatea și iubirea."
Prezentul? O farsă. Moartea și sexul devin simple cuvinte, goale de sens. Primul se dizovă în bătrânețe, în sentimentul diminuării trupului, al doilea în erotism, fiind îndepărtat de iubire prin stimulii din jurul nostru.
(va continua)

comenteaza acest articol pe Forum


Alte articole de acelaşi autor:

Iar Intelectualul a spus: "Luați, citiți, aceasta este DILEMA mea!" (Luni nr. 5)

Complotul Scandalului din Sala 1- sau -Pentru o tabloidizare a revistei (Luni nr. 5)

Cartea după noptieră (Luni nr. 8)

Cartea după noptieră: Mintile luminate ale momentului (Luni nr. 10)

 

 

 

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
     Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate    |    Webdesign by Lavinia