Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L(iter)atura de la ur[m;n]ă
- Bi-lanț: peripețiile motanului Murr -

de Mădălina Potînc, Filosofie - București, an I

 

Lui Aristofan, cu simpatie ;-)


Motanul Murr este un celebru personaj dintr-un roman recent apărut, scris de către Stéphane Mallarmé, dar, din motive editoriale, apărut sub pseudonimul E.T.A. Hoffmann. De altfel, exegeza critică a dovedit că ambele nume erau, de fapt, pseudonime ale lui Vasile Alecsandri (Oare radicalul „cs”, comun cu cel al Rocsanei ce ne prezintă vremea, trădează aceeași origine indo-europeană a numelor? Acest aspect merită cercetat.) Laura și Victor pot să vă confirme acest lucru. Se știe, totuși, că „Vasile Alecsandri a fost un foarte abil plagiator, un purice cu aripi de uliu și frunte de pasăre flamingo andaluză, hrănindu-și scriitura pe seama ideilor nobile și pline de patos ale lui George Coșbuc” (W. Allen, 1995, p. 56, op. cit.). Victor și Laura pot, de asemenea, să vă confirme acest lucru. Laura și Victor sunt două personaje reale. Numele lor adevărate sunt Doamna Directoare și Dom' Maestru. Dar au preferat să apară sub aceste pseudonime pe www.marti.ro. Revista Marți este sora mai mare a revistei Luni. Acest lucru a fost dat în vileag, desigur, la emisiunea… ta-ta-tam: știți voi la care.
Dar nu despre asta voiam să vă vorbesc. Să ne întoarcem la peripețiile motanului Murr. Se pare că acesta avusese prilejul și plăcerea, deopotrivă, să îl cunoască pe Behemot, însoțit și la vremea aceea de primus-ul său. Întâlnirea întâmplătoare avusese loc în pauza dintre cele două acte ale spectacolului „Maestrul și Margareta”, reprezentat pe o scenă din una din numeroasele săli ale Taj Mahal-ului. Simpatia reciprocă, dar și idealurile Fellini-ce asemănătoare, i-a determinat pe cei doi motani să pună la cale transformarea purtătorului de servietă al președintelui Republicii Moldova într-un pudel pufos și cu fundiță pe creștet, pe care să îl dăruiască baronesei Marlyn de Merteuil. Ei au hotărât să folosească, din curiozitate și din nevoia de variație, magia albă.
Așa că o chemară pe zâna Rosabelverde. Aceasta veni, dar era destul de bulversată, deoarece tocmai se întorsese de la întâlnirea la un ceai cu doctorul Prosper Alpanus, întâlnire la care fusese silită să își demaște identitatea. Un martor, numit Hoffmann, își amintește această scenă: „Ea își desfășură haina de mătase și zbură în chip de fluture negru către tavanul odăii. Îndată, însă, vâjâi și Prosper Alpanus după dânsa sub chipul unei strașnice caradașce. Fluturele negru, ostenit, se lăsă în jos și se preschimbă în șoricel. Caradașca sări după el în chip de motan cenușiu, mieunând și pufnind. Șoricelul se preschimbă atunci într-un colibri cu pene strălucitoare. Deodată, în jurul conacului, se auziră tot felul de glasuri ciudate și tot felul de insecte minunate și păsări ale pădurii zburară, iar la ferestre se țesu o plasă de aur. Și atunci, în mijlocul odăii, apăru zâna Rosabelverde strălucind în toată măreția și splendoarea, în haină albă, încinsă cu cingătoare de diamante, cu trandafiri albi și roșii în părul ei întunecat. În fața zânei sta magul, în hlamidă țesută cu aur, cu o coroană strălucitoare pe cap și în mână purtând toiagul cu mâner sclipitor” („Piticuț zis și Cinabru”). Starea de tulburare a zânei o determină să îl transforme, din neatenție, pe purtătorul de servietă într-un șoricar cu pete cenușii, care își punea întrebări neliniștitoare în privința conceptului de „autor”, în accepțiune foucauldiană. Cei doi motani se distrară pe seama acestei neatenții și hotărâră să îl ia sub lăbuțele lor protectoare pe șoricar și să îl inițieze în tainele filosofiei empiriste engleze.
Planurile, cu siguranță demne de un Bouvard și un Pécuchet, dar depășindu-i cu mult în rigoare și disciplină, le-au fost, însă, date peste cap de un plic primit prin curier, prin care erau invitați la o partidă de poker de către Doamna Directoare, partidă ce urma să aibă loc în visteria Băncii Naționale a Spaniei, pe banii rezervei naționale a țării respective. La partidă au participat, desigur, și Dom' Maestru, dar și Doamna Secretară. Motanii, trișând cu abilitate prin telempatie, au reușit să măture întreaga rezervă a băncii. Cu banii astfel obținuți ei au făcut următoarele lucruri: au achiziționat un compact-disc cu memorie tridimensională pe care au întipărit toate cărțile (aprx. un milion) de la Biblioteca Central Universitară din localitatea București, situată pe undeva pe la paralela 45, în emisfera nordică, puțin mai la nord de Marea Egee; au construit pe undeva prin fiordurile norvegiene un cinema tridimensional (din acelea în care ecranul are forma unui sfert de calotă sferică) pentru a putea viziona cărțile achiziționate împreună cu literele lor, ronțăind zgomotos, în tot acest timp, Gummiberchen nach Farbe sortiert.
Nu știu sigur dacă au făcut chiar așa, mie mi se pare un pic trasă de păr povestea, dar zic doar ce am citit ultima oară în ziar, „Libertatea”, parcă.
………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………
Acest text reprezintă forma povestită a bilanțului tabelar realizat de către Doamna Secretară pentru rubrica „Fotografii într-o zi de Miercuri”. Calculul cost-profit a evidențiat nerentabilitatea rubricii, ceea ce i-a determinat pe membrii comitetului executiv al trustului să declare suspendarea ei pe termen nedefinit. Secretara a fost, bineînțeles, concediată (adică trimisă în concediu în insulele…) pentru că a fost cea care a prezentat bilanțul.

comenteaza acest articol pe Forum


Alte articole de același autor:

Fotografii într-o zi de Miercuri-1 (Luni nr. 2)

Fotografii într-o zi de Miercuri -2 (Luni nr. 3)

Despre biblioteci -pulp fiction (Luni nr. 4)

Chestiune de chestionar (Luni nr. 7)

Tabla de operaţii (Luni nr. 8)

Lecţii de patafizică (Luni nr 9)

Teoria alegerii raționale (Luni nr. 10)

 

 

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
      Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate    |    Webdesign by Lavinia