Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dosar:  Teatru, film și filosofie

Aventura corpului în teatru

impresii fragmentare de la conferința susținută de actorul Dan Puric, 24 mai, în Facultatea de Filosofie -București. Consemnate de Lavinia Marin

    Un nou limbaj, non-verbal, pe care toți îl înțelegem dar prea puțini știm să-l folosim, latent în noi, mai vechi decât orice cuvinte. Nici nu știam că există acolo dacă nu l-ar fi descoperit actorii. Și toate aceste descoperiri au fost întâmplătoare, generate de spaimă, cenzură și necesitate. Primul actor care a jucat fără cuvinte era în teatrul antic grecesc. Rămăsese fără voce și, disperat, nu putea întrerupe spectacolul, a început să mimeze. Și deși o făcea pentru prima oară, publicul a înțeles totul și l-a aclamat. În Evul Mediu, actorii commediei de'll arte umblau prin Europa, jucau în fața atâtor străini ce nu le înțelegeau limba, au recurs firesc la limbajul gestual făcându-se înțeleși peste tot. În timpul lui Ludovic XIV în Franța exista interdicția de a se vorbi pe scenă de teama aluziilor politice; dar actorii au știut din nou să se facă înțeleși prin gesturi. Dar de atunci încolo corpul a devenit un simplu vehicol de cuvinte iar teatrul s-a intelectualizat.


„corpul este instrumentul păcatului dar și vehicol de mântuire”


În secolul XIX s-a redescoperit acest limbaj și a început teoretizarea lui. Dar oamenii care o făceau erau în afara școlilor și universităților, nu erau primiți pe scenele oficiale, jucau în locuri neconvenționale cu public puțin. Se supuneau unei asceze fizice și gestuale de ani de zile, experimentau până atingeau perfecțiunea. Etienne de Croux a fost unul din cei care n-au dat niciodată un spectacol public în viața lui, dedicându-și tot timpul cercetării fundamentale în acest domeniu. Spectacolele experiment aveau loc în apartamentul lui cu maxim 4 spectatori prieteni . El a făcut distincția fundamentală între pantomimă (ce își propune dă dea iluzia realității, fiind doar imitație fidelă) și mimă corporală (o evocare, aproape echivalentul conceptualizării din limbajul obișnuit). În mima artistică, un om care se trezește trebuie să evoce cum se trezește omenirea întreagă, nu doar un individ. La fel ca la Brâncuși, cel care nu a sculptat o pasăre ce zboară, ci zborul însuși.


„Rostul unei facultăți de filosofie este același cu al unei facultăți de arte: să te învețe să vezi.”


Limbajul acesta este transcultural: l-au descoperit actorii teatrului japonez sau polinezian, l-au folosit și europenii și asiaticii, l-au înțeles oamenii din cele mai diverse straturi sociale, muncitori obosiți la sfârșitul zilei de munca semialcoolizați, publicul iubitor manele de la Sala Palatului, țăranii ce aplaudau iar pământul curgea din palmele lor aspre. Și toți au înțeles. Intelectualizarea teatrului îndepărtează prin snobism iar cei rămași în sală intelectualii nu se simt mai fericiți; înconjurați de atâta artificialitate se înstrăinează și ei de ei înșiși, de scenă și de tot. Dar teatrul gestual, fără să coboare nimic din perfecțiunea artistică, fără să cadă în divertisment, reușește să ridice publicul și să îl apropie.


„pentru Jaques Copeau, Artaud și ceilalți, dimensiunea etică era foarte importantă. Ei nu își permiteau să facă compromisuri artistice. Rezultatul? O mare izolare socială. Rezultatul pe termen lung? O revoluție în cultură. După cum spunea și Brâncuși, nu există energie morală risipită în zadar.”

 

comenteaza acest articol pe Forum

 

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
      Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate    |    Webdesign by Lavinia