Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Despre Zombie și alți demoni

de Alexandra Varga, Filosofie - București, Master

 

          Cine sunt zombie in genere?
 

     Zombie-ul a devenit în ultima vreme unul dintre personajele cu cele mai multe apariții în discuțiile filosofice. Dacă ne gândim la cât de en vogue a devenit filosofia minții față de deja desuetele metafizici sau etici, e destul de ușor de înțeles rolul principal pe care îl îndeplinesc o mulțime de specii de zombie. Cine este, totuși, acest personaj misterios și în ce rol apare el? Cel mai simplu răspuns ar fi că este un fel de vajnic apărător al dualismului. Sau, dacă vrem să fim mai rezervați în afirmații, cel puțin un mare semn de întrebare pentru orice doctrină materialistă. Aceasta ar fi concepția “ortodoxă”.
O definiție mai puțin strictă ar fi că acesta e din multe puncte de vedere asemănător nouă, oamenilor, doar că îi lipsește ceva. În acest sens, computerul înșelător al lui Turing este un zombie în sensul că e o creație umană, deci lipsită de inteligență “natural umană”. În același fel și omul închis în camera chinezească a lui Searle poate fi considerat un zombie în privința cunoașterii autentice a limbii chineze. Aș spune deci că zombie sunt entități foarte asemănătoare nouă, dar care nu au una din trăsăturile considerate foarte importante pentru noi. O bună analogie ar fi cea cu jocurile din cărțile pentru copii, în care sunt alăturate două imagini aparent identice dar între care sunt totuși diferențe observabile la o privire mai atentă.

Cine este Zombie?
Știind acum cam la ce ne referim prin zombie, să ne închipuim un reprezentant al speciei numit simplu chiar Zombie. Să mai presupunem că elementul care-l face să aparțină acestei clase, și nu celei a oamenilor, e faptul că îi lipsește qualia. Altfel spus, Zombie e întru totul asemănător mie, fizico-chimic și funcțional, doar că el nu știe cum e să fii Zombie, în timp ce eu știu cum e să fii Alexandra; el nu știe cum e să simți parfumul J'adore, în timp ce eu știu etc. Zombie e altfel decât mine pentru că nu are tocmai acea caracteristică pe care mulți o văd ca esențială pentru specia umană capacitatea de a ști cum e să fii ceva, sau cum e să ai o anumită experiență. E altfel și decât Zombie Pseudochinez sau Zombie Turing, în sensul că acestora le lipsesc calități umane clare din punct de vedere conceptual, sau dacă nu clare, cel puțin cu o existență certă (i.e. inteligența, capacitatea de a înțelege). Unii ar spune chiar că Zombie nici nu are sens, pentru simplul motiv că a vorbi despre qualia nu are sens. Și totuși, având în vedere că domeniul filosofiei minții e străbătut de termenul magic “qualia”, să pornim de la o concesie, acceptând de dragul argumentului că Zombie e ca mine în sensul că poate mirosi J'adore, dar diferit de mine în sensul că nu poate simți cum e să fii asaltat de aroma aceea amăruie. Foarte important e să precizez că Zombie nu e un alien, tipul personajului de extraterestru din filmele SF, ci un fel de alter ego al meu, care doar nu are qualia (presupunând că eu aș avea…).
Să ne închipuim acum că Zombie locuiește în casa de vis-à-vis ți că mai tot timpul citește filosofie, literatură, știință, pe scurt, e un Zombie extrem de cultivat și posedă o cantitate impresionantă de informații. În timpul liber, pentru relaxare, privește la ce se întâmplă pe balconul meu și uneori scrie despre asta. La un moment dat, foile scrise de el ajung la mine. Întrebarea care se pune este dacă în urma citirii lor, eu îmi pot da seama că e vorba de Zombie și nu de niște pagini uitate din propriul meu jurnal, scris într-o formă postmodernă la persoana a IIIa.
Iată o mică mostră din scriitura lui Zombie: După ce îi jucase nenumărate feste lumina, acum, că părea mai puternică, se decisese parcă să n-o mai lase să-i scape. Ieri, spre exemplu, l-a deschis larg, pe geam (și ce știu eu mai ce… aici aș începe să speculez) și a început să țopăie cu un aparat foto în mână. Invoca poate vreun spirit, trăgea de lumina aia cu o mentalitate mistică? Așa aș spune… Azi și-a pus și ochelarii de soare. Se comportă “ca și cum”. Probabil că știe ea cum e să fie vară, și, vrând să fie, se comportă ca și cum ar fi. Interesant raționament! Am putea spune în urma lecturii acestei bucăți că cel ce a scris-o are sau nu qualia (repet, aceasta e distincția esențială după care Zombie a fost construit)? În general, citind o carte (am în vedere arta drept întreprindere prin excelență a Omului), am putea oare spune dacă cel ce a scris-o posedă sau nu aceste însușiri magice prinse sub numele de qualia? Oare un Zombie Dostoievski, fiind perfect informat și deținând toată cunoașterea despre natura umană din alte cărți, ne-ar fi putut înșela făcându-ne să credem că Prințul Mishkin e o plăsmuire a unei minți omenești?
Chiar presupunând că întrebarea astfel formulată duce la speculații nedorite, să revenim la exemplul prozei semi-artistice a lui Zombie. Ceea ce susțin e că un judecător uman nu ar putea face distincția între cineva care are și cineva care nu are qualia. Eventual ar putea considera că cel ce scrie are latura emoțională insuficient dezvoltată, dar a spune “cel care a scris asta nu poate avea qualia!” nu e o concluzie la care să se poată ajunge rațional, ci poate doar ghicind.


Zombie sau om ... contează?
Pentru Zombie Turing sau Zombie Pseudochinez, indiscernabilitatea duce la interesante concluzii filosofice, în funcție de creditul acordat experimentelor și de paradigma din care acestea sunt judecate. Cert e că poveștile sunt constructive pentru a putea operaționaliza mai clar concepte precum inteligența sau capacitatea de a înțelege. Având în vedere însă distincția între aceste personaje și Zombie, amintită încă de la intrarea sa în scenă, poate că tocmai de aceea concluzia experimentului din care face parte e mult mai simplă decât în cazul celorlalte. Anume, că această proprietate obscură (ocultă chiar, ar spune unii) pe nume qualia nu e ceea ce ar trebui să ne intereseze.
Qualia are o poveste paradoxală deși ea pare să denote exact ceea ce are ființa umană mai autentic, totuși se pare că a vorbi despre ea nu se poate face în termeni prea clari. E ca un fel de esență a ceva care, chiar dacă există, e atât de greu de prins într-o discuție argumentativă (să-i spunem filosofică) încât nu folosește, practic, deloc. Atunci, e normal să ne întrebăm de ce atâta zgomot pentru nimic…
Și “nimic” nu conține aici ascunse presupoziții materialiste. Ci are mai degrabă un sens funcțional qualia nu ne ajută să dăm explicații, chiar dacă îi acceptăm existența, și nici măcar nu e suficient de clarificat conceptul încât să reprezinte realmente o diferență specifică față de ceva de altă natură (după cum arată experimentul cu Zombie).

Cu qualia sau fără... contează?
Concluzia care s-ar putea trage de aici este lipsa de relevanță filosofică a întrebării daca există sau nu qualia. David Chalmers, cartezianul de renume din domeniul inteligenței artificiale, susține distincția dintre problema ușoară privind conștiința umană și problema grea. Deși problemei ușoare ne e destul de simplu să-i dăm de capăt prin explicații structuralo-funcționale, rămâne totuși problema grea, anume exact cea care explică acest caracter fenomenal calitativ (zică-se) ireductibil al experienței subiective.
Atât timp însă cât nici măcar nu ne este foarte clar ce avem de explicat, de ce să ne încăpățânăm în continuare să căutăm explicații? Mai precis, de ce neapărat în cadrul discuțiilor filosofice. Aproape două milenii oamenii s-au contrat în privința existenței lui Dumnezeu, până când Kant a propus dizolvarea discuției, incluzând problema printre antinomiile rațiunii pure. Conștiința ca fiind formată din numeroase qualia pare a fi o astfel de problemă. Argumentele dualiștilor și materialiștilor par condamnate în veci să se finalizeze prin apel la intuiții lui Chalmers i se pare evident că există qualia, lui Dennett evident că nu există. În aceste condiții, având în vedere și imposibilitatea distingerii între ceva care are și ceva care nu are qualia, propun totuși ca Chalmers și Dennett să lase discuția a fi “soluționată” mai degrabă de artiști sau profeți.
Despre unele lucruri se cuvine să se tacă, sau cel puțin filosofii ar trebui să tacă. Iar conștiința pare unul dintre ele. O discuție filosofică fructuoasă în termenii tradiționalei dihotomii materialism (qualiafobi) dualism (qualiafili) nu pare să aibă șanse. Despre o entitate definită ca fiind esențial subiectivă, qualia adică, e nevoie pare-se de o formă de descriere fără pretenții de obiectivitate. Și chiar dacă și în această privință există numeroase discuții, totuși e de bun simț să acceptăm că arta are mai puține astfel de pretenții.
Tocmai de aceea, Zombie despre care am vorbit ar fi relevant filosofic doar pentru a dizolva o problemă, a o scoate din aria de studiu a filosofiei, fără ca aceasta să fie o întreprindere procustiană. Pe de altă parte, ar putea fi interesant să citim romanul din mintea sa lipsită de qualia despre comportamentul Alexandrei Varga, fata care are qualia…

 

comenteaza acest articol pe Forum

 

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
      Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate    |    Webdesign by Lavinia