Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Etica mediului - între știință și moralitate -

de Ana-Maria Ciceală, Filosofie - București, an IV

De ce ar trebui să ne reproducem? De ce am procrea? Ce motive avem să credem că specia umană trebuie să își continue existența pe Terra? De ce am continua spectacolul? Pentru cine interpretăm și cine este publicul care asistă la spectacol? Nu a fost alegerea noastră să ne naștem, dar putem decide oricând să nu mai dăm naștere. Avem o responsabilitate față de copiii doar posibili și deci inexistenți să îi aducem pe lume?
Aldo Leopold, Holmes Rolston, IIIrd, Arne Naess, Baird Callicot, Hans Jonas sunt doar numele cele mai mai citate de către sutele de autori ce se autoproclamă “războinici verzi”. Aceștia, în schimb, se revendică de multe ori de la filosofi precum Heraclit, Nietzsche, Heidegger sau Whitehead.


Revoluția verde ar putea fi numele rămas în istorie pentru mișcarea ecologistă a secolului XX, mișcare înglobând curente politice verzi, școli de Buddhism, în Europa redescoperind spiritualitatea celtă sau practicând taoismul verde, filosofii ale proceselor naturale (ecosofii), în sfârșit, etici ale mediului înconjurător care redefinesc relația om-natură. Conceptele cheie ale acestei revoluții se mișcă în sfera unei ecologii care se vrea “morală”: oikia ( împrumutând expresia lui Husserl, “arca originară Pământ”, cămin al omului; simultan, arche-ul și telos-ul nostru), homeostasis (starea de echilibru spre care tinde mega-ecosistemul terestru), valoare intrinsecă (a naturii, a entităților naturale necreate de om), dezvoltare sustenabilă (progresul tehnologic și creșterea economică adaptate proceselor ecosistemice naturale).
Răspunsurile la provocările ecologiștilor, fie ei oameni de știință, filosofi, scriitori, gazetari, politicieni sau membrii “conștientizați” ai societății civile, vin pe dublu-front: scepticism cu privire la realitățile descrise de știință ( se neagă că planeta s-ar încălzi din cauza activităților umane) sau un soi de cinism progresist ( se vede viitorul după scenarii puțin mai optimiste decât cele reprezentate atât de pitoresc în filme gen Matrix sau se mizează pe și chiar se imaginează animații 3D reprezentându-ne “realist” colonizarea altor planete). La toate acestea, tabăra verde răspunde sec: dacă progresul tehnologic salvator nu veni înaintea depășirii liniei fine dintre homeostasis și destabilizarea ireversibilă a ecosistemului planetar, ceea ce va urma pentru cei 6 miliarde de homo sapiens sapiens ai planetei nu se poate califica decât ca un dezastru mondial. Iar acest dezastru, dacă ne uităm împreună cu războinicii curcubeului ( membrii Greenpeace) la el, ne pune aici și acum în stadiul de criză ecologică.


Unde greșim în relațiile noastre cu natura? Agenții economici, corporațiile transnaționale orientate spre maximizarea profitului sunt ele oare obstacolul major în calea unei reconcilieri cu natura? Sau, o întrebare pusă de pe cu totul altă poziție: de ce să nu se ducă totul de râpă?
Un experiment mental inedit testează ultima întrebare: dacă pe planetă ar rămâne (de exemplu, ca urmare a unei catastrofe nucleare) doar o singură ființă vie, un ultim om care are un buton la dispoziție și pe care, dacă îl apăsă, poate face să sară în aer întregul Pământ și acel om apasă butonul, am spune intuitiv că a făcut ceva rău? Facem precizări de genul: da, pe planetă mai sunt, ca forme de viață, bacterii și viruși sau nu, pe planetă nu mai există viață, nu mai există condițiile chimice în evoluția previzibilă a planetei pentru ca viața să reapară și de asemenea, nu mai există forme de viață în univers care s-ar putea bucura acum sau în viitor de o planetă precum Pământul. Se adaugă premisa că sinucigașul solitar știe toate aceste detalii și totuși apasă pe buton. Ei bine?


Judecând după o etică centrată pe om, un imperativ derivat din cunoașterea datelor disponibile științific arătă în etica mediului astfel: Salvează toți oamenii (inclusiv generația contemporană) de la suferințe imposibil de cuantificat, dar sigure și neîndoielnic rezultate din starea ecosistemului planetar actual și a degradării lui în proporție geometrică .
Judecata după care suferințele cuantificabile pe termen scurt a nenumărate persoane trebuie luate în considerare înaintea suferințelor generațiilor viitoare este una din cauzele tragismului situației. Refuzul liderilor de azi de a o recunoște public provine, s-ar putea argumenta, tot dintr-un calcul de acest tip. Gândul după care, foarte curând, majoritatea oamenilor vor suferi permanent același tip de năpastă (revolte sociale) ca a celor din New Orleans la uraganul Katrina nu produce mai mult decât disconfort psihic? Deci, nici măcar atitudinea de tipul “după noi, potopul” nu mai poate fi justificată, căci potopul se pare că va veni mâine.

 

comenteaza acest articol pe Forum

 

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
   Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate    |    Webdesign by Lavinia