Nr. 1, 12 iunie
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sensul filosofiei practice

de Laurențiu Gheorghe, Filosofie - București


Prima parte a fost publicată în nr. 8, Revista LUNI, vezi http://revista.filos.ro

   

     Ce înseamnă să fii astăzi filosoful realității curente ? Ce anume din ceea ce ne înconjoară este realitatea curentă și ce anume se poate filosofa pe seama ei?
În prima parte a acestui articol spuneam că prima întrebare a filosofiei practice este ce faci cu filosofia, sau cum poți să scoți bani din filosofie. A scoate bani din filosofie nu înseamnă a face filosofie de dragul banilor și nici nu înseamnă neapărat că în filosofie nu se pot urmări scopuri care nu au nici o legătură cu banii. Ele se pot urmări prea bine, problema este din ce trăiești ca să le poți atinge. Aici este cheia filosofiei practice: cum poți să faci și ceea ce îți place și să poți avea asigurată și o viață materială decentă. Sigur, hazardul ne poate scoate mereu din această (falsă desigur ) problemă, mereu se găsește o soluție, ba o moștenire, ba o bursă nesperată, ba un sac de bani picați din cer. Undeva, cineva are poate nevoie de soluțiile problemelor pe care noi le dezbatem, trebuie doar să avem răbdare și să așteptam rezultatul dosarelor cu aplicații depuse pentru finanțare diverselor institute, universități, corporații și ong-uri care, unele dintre ele, vor înțelege importanța capitală a muncii noastre și ne vor asigura un trai fără probleme, special pentru a putea să ne dedicăm studiului.
     Și care ar fi rezultatul acestui studiu, ce vom produce în final? O teorie, un set de întrebări, o carte lizibilă, soluția unei probleme? Ce folos va avea strădania noastră dacă nu va fi înțeleasă și aplicată? Înțeleasă de cine, aplicată de cine? Cine ne va cumpăra produsul? Ca să îl cumperi trebuie să înțelegi cum se aplică și de ce e mai bine pentru tine să îl aplici. Asta nu înseamnă neapărat că pentru a avea succes va trebui să vindem produse facile, ușor de înțeles pentru cît mai mulți oameni, sporindu-ne astfel piața de desfacere. Nu rezultă că va trebui să vulgarizăm filosofia, să neantizam distincții subtile și complicate doar pentru a ajunge la marea masă ingnorantă. Concesiile în jos nu sunt un sine qua non pentru obținerea succesului.
Asimilarea filosofiei practice cu filosofia ușoară, filosofia neproblematică, cu filosofia de minimă rezistență, e o atitudine mentală care se naște din insuficienta capacitate de a putea explica și aplica lucrurile complicate într-un mod suficient de simplu pentru a fi înțelese sau cel puțin respectate de cât mai mulți oameni.
      Filosofia practică nu e altceva decât modul de a pune în legătură problemele realității curente, realitatea agorei de azi, cu felul în care se pot găsi soluții acestor probleme. Cu cât problemele sunt mai generale, în sensul că afectează cât mai mulți oameni, cu atât soluțiile vor fi mai apreciate.
În filosofie însă problemele generale sunt problemele abstracte. Cu cât scapi de accident, particular, specific, cu atât poți să extinzi teoria ta mai mult și mai mult. Ori agora este tărâmul par excellence al accidentului, particularului, specificului. Lumea în care trăim se grăbește spre sfârșit, este superficială, obsedată de estetic, de propria concupiscență, degrabă delăsătoare cu viciile ei și iute în a condamna viciile altora. Agora e dominată de viteză, viteză simplificatoare, amețitoare și lipsită de fundament. Ce să caute filosofia aici, în această realitate ?
      Nu ar fi mai bine ca filosofia să rămână în aerul tare, ca un tratat de metafizică, al fundamentalului, esențialului, profundului? Mereu se vor găsi cei care o vor aprecia așa, deci de ce să ne mai batem capul cu alte probleme evident false? Cui îi place să îi placă așa!
Filosofia practică s-ar întreba cu ce folos, cui i-ar folosi ca ea să rămână acolo? De ce nu ar putea, dacă tot e așa de avansată, să se ia la trântă cu problemele superficiale ale agorei contemporane, cu ce e bine și ce e rău în percepția și concepția oamenilor obișnuiți?
Astea sunt problemele generale ale oamenilor obișnuiți : ce e bine și ce e rău cu politica, familia, vecinii, țara, slujbele, taxele, sexul, televizorul, netul, administrația de bloc, prețurile la apartamente, mașinile, mâncarea, E-urile și toate cele ce defilează în toate ziarele, televiziunile și revistele pentru (femei, bărbați copii, câini, pisici ș.cl.).
Pornind de la aceste probleme generale în accepțiunea agorei, poți ajunge în zone foarte rarefiate ale spiritului, nimeni nu spune că trebuie sa rămâi prizonierul nivelului minim de înțelegere, arta este să nu îi pierzi pe drum pe cei care te urmăresc. Așa cum șerpașii se opresc din ascensiune pentru a da timp sufletelor lor să îi ajungă din urmă, așa și filosoful trebui să aibă grijă să nu ridice ștacheta brusc la cote irespirabile.
Folosul acestui exercițiu este imens. Filosoful capătă recunoașterea și aprecierea muncii sale, și de ce nu, o vizibilitate publică ce se poate transforma în confort material. Opinia se vinde, de ce nu s-ar vinde și opinia întemeiată?
     Agora capătă răspunsuri mai profunde și soluții mai stabile la întrebările și problemele ce o frământă. Toate părțile câștigă. Pentru asta nu e nevoie decât de minimul efort al filosofiei de a coborî în agora și de a pune în practică acea înțelepciune de la care se spune că i-ar veni numele.

 

comenteaza acest articol pe Forum


Alte articole de același autor:

Despre ce ar trebui să… (sau normativul descriptiv) (Luni nr. 7)

Sensul filosofiei practice (Luni nr. 2)

 

 

  Index Contact Numere anterioare Despre revista  
   Copyright FILOS © 2006   Toate drepturile rezervate    |    Webdesign by Lavinia