COLOCVIUL INTERNAŢIONAL DE FILOSOFIE ANALITICĂ
Interview
with Kit Fine. For
the English Version, go
here
Logică şi filosofie
Interviu cu Kit Fine
“Filosoful
bun gândeşte clar”
Cariera dumneavoastră de profesor şi cercetător în logică
şi
filosofie se întinde de-a lungul a mai mult de 30 de ani. Ne
puteţi spune câteva dintre principalele interese care v-au
motivat?
Cred că principalul meu interes a stat în
metafizică. Am dorit să înţeleg natura generală a realităţii
dar am avut totodată un puternic interes pentru logică şi
matematică. Cred că acestea sunt interesele principale care
mi-au motivat
lucrările realizate.
În articolele publicate, explicaţi deseori
foarte atent despre ce nu vorbiţi şi deseori aduceţi
obiecţii unor teorii, ca fiind probabil suficiente, dar nu
şi necesare. Spune filosofia prea mult?
Sunt în general de părere că trebuie
să spui atât de puţin cât e nevoie pentru scopurile curente.
Cred că deseori obiecţiile mele priveau faptul că autorii
respectivi spuneau mai mult decât aveau nevoie să spună.
Asta poate fi o cale de a atinge claritatea
conceptuală şi totodată o cale de a face clar ce este în
dezbatere, putem vedea că anumite chestiuni colaterale nu
fac obiectul dezbaterii.
Cred aşadar că filosofii trec deseori dincolo de ce
au de fapt nevoie pentru scopurile curente. Dacă doriţi, o
bună parte a lucrărilor mele sunt străbătute de o concepţie
foarte puristă despre ce trebuie făcut în filosofie.
Credeţi aşadar că, la fel ca matematica, filosofia se ocupă
cu adevărul ?
În viziunea mea, disciplina filosofiei se ocupă cu
adevărul iar argumentarea este una dintre principalele căi
pentru atingerea adevărului. Este posibil ca alţi filosofi
să aibă o concepţie diferită asupra subiectului şi a modului
în care el trebuie făcut.
Care
este diferenţa, în viziunea dumneavoastră, între „good
philosophy” şi „bad philosophy”?
Filosoful „bun” gândeşte clar. Filosoful „rău” nu.
Aşadar distincţia nu se referă, pentru mine, la ce susţii,
ci la cum gândeşti.
Aceasta în urma accentului pus pe logică ?
Logică în sensul cel mai larg. Poţi gândi
bine fără să ştii logică.
Potrivit definiţiei de mai sus, este filosofia continentală
contemporană - hermeneutica, post structuralismul -, „bad
philosophy” ?
În viziunea mea, acel tip de filosofie nu este bine
făcut. Cred că majoritatea autorilor de acel tip nu gândesc
bine. Nu se fac atât de clari cum ar trebui, nu argumentează
bine.
Eu am o viziune despre cum ar trebui să fie un bun
argument filosofic. Un argument ar trebui să aibă ca ţintă
formarea de convingeri, să înduplece chiar şi o persoană
sceptică. Recunoaştem cu toţii ce este un bun argument în
matematică. Deşi nu este la fel de uşor de spus ce e un bun
argument în filosofie, cred că există totuşi standarde. Văd
două cerinţe principale: trebuie să fie rezonabil de clar ce
spui cu fiecare pas şi trebuie să fie rezonabil de clar ce
va urma din ceea ce deja ai spus. Bineînţeles, cele două
cerinţe sunt corelate, căci e dificil de ştiut ce urmează
într-un argument dacă nu eşti rezonabil de clar în ceea ce
spui.
Ce credeţi despre ultima parte a operei
wittgensteiniene ? Se potriveşte în aceste standarde?
În viziunea mea, ea nu se potriveşte, prin
urmare nu sunt un mare fan al acestei părţi din Wittgenstein
dar ea atrage mulţi filosofi pe care îi respect.
Ce fel de relaţie generală vedeţi între
logică formală şi filosofie?
Logica este de ajutor filosofiei în
multe feluri, la fel cum matematica este de ajutor fizicii.
Cu siguranţă ea te poate ajuta să gândeşti mai bine şi să
vezi mai clar care sunt argumentele. Pentru a da un exemplu,
ar fi foarte greu să înţelegem adecvat argumentul ontologic
şi diferitele versiuni ale acestui argument care gravitează
în jurul ‚existenţei’, fără un anumit ajutor din partea
logicii.
Filosofia deseori se ocupă cu
diferenţe foarte subtile în formularea enunţurilor, cu forme
subtile de argumentare iar logica poate ajuta la scoaterea
lor în evidenţă.
În
linii mari, o pot considera un instrument.
“Nu cred că avem încă o logică
deontică adecvată”
În
timpul Colocviului, aţi exprimat o îndoială în ceea ce
priveşte legătura dintre conceptibilitate şi posibilitate
metafizică. În acelaşi timp, intuiţia că lucrurile ar fi
putut sta altfel poate fi văzută drept una dintre bazele
logicii modale. Dacă abandonăm această intuiţie, care mai
este interesul în logica modală?
În viziunea mea, conceptibilitatea nu este o cale
sigură către posibilitate; poate părea conceptibil ca P fără
să fie posibil metafizic ca P. Cred totuşi că, deşi nu este
o cale sigură, conceptibilitatea este un bun ghid către
posibilitate. Dacă ceva pare conceptibil şi nu există nici
un argument contrar, înseamnă că ai un bun motiv să crezi că
el este posibil. Este o poziţie foarte necizelată, dar cred
că ceva de genul acesta este adevărat.
De fapt, problema nu vizează modalităţile, ci modul
în care ajungem să cunoaştem adevărurile modale. Unele
adevăruri modale privesc posibilităţile, altele privesc
necesităţile. Conceptibilitatea este relevantă doar pentru
cunoaşterea posibilităţilor. Cu siguranţă avem o asemenea
cunoaştere şi o avem în principal în urma dovezilor aduse
prin conceptibilitate.
În
legătură cu relaţia între logică şi filosofie, de unde
provine identitatea dintre „posibil” şi „non - necesar să
nu...” ?
Aceasta este chiar o problemă de demarcaţie.
Unde începe logica şi unde se încheie ea, unde începe
filosofia şi unde se termină ea? Cred că într-o
concepţie restrânsă a logicii, s-ar putea spune că
identitatea respectivă nu-i aparţine. Într-o concepţie mai
largă, ea i-ar aparţine. Am putea avea aici o problemă
reală, depinde de concepţia noastră asupra logicii.
Se consideră de obicei că logica se ocupă cu
aspectele formale ale raţionării.
Cred aşadar, dacă am spune că ceva e roşu dar
nu e şi verde, n-am spune o chestiune logică. Pe de cealaltă
parte, dacă spunem că „Toate lucrurile sunt A” este
echivalent cu „Nu este cazul să existe un lucru care să nu
fie A”, asta este o chestiune logică. Într-un sens, al
doilea exemplu este formal iar primul nu. Dacă mă întrebaţi
acelaşi lucru despre „cu necesitate” ca fiind echivalentul
lui „imposibil să nu”, cred că putem simţi o tensiune;
într-un sens pare că noţiunile de „necesitate” şi
„posibilitate” sunt formale la fel cum sunt toţi cuantorii,
dar într-un alt sens ele nu sunt aşa de formale.
Aşadar, este o problemă delicată.
Există mai multe feluri de logici filosofice
(logici temporale, deontice, modale etc). Ar putea fi ele
unite într-un aşa-numit ‚limbaj filosofic’ al tuturor
problemelor la care logica este de ajutor?
Putem să lucrăm asupra fiecărei logici, una
câte una, şi apoi să lucrăm la combinarea acestor logici.
Presupun ca ne-am putea îndeplini sarcina; poate că există
temeiuri principiale pentru care nu am putea-o încheia. Nu
ştiu cum să răspund la această întrebare, deşi cred că este
o întrebare interesantă. Oricum, suntem foarte departe de a
avea o viziune clară asupra diferitelor logici individuale.
Care
credeţi că sunt principalele dezvoltări pentru viitor în
domeniul logicilor filosofice?
Cred că ‚acţiunea’ se desfăşoară acum la
intersecţia logicii modale cu logica temporală., logici
utilizate în informatică şi inteligenţă artificială. Ele
s-au dovedit foarte folositoare atât pentru calculatoare, în
înţelegerea comportamentului programelor, cât şi pentru
inteligenţa artificială, în dezvoltarea unui model formal al
raţionamentelor umane pe care calculatorul să-l poată
folosi.
Aici se desfăşoară acum cea mai mare parte
din muncă.
Eu cred totuşi că aceste zone ale
logicii au şi o mare însemnătate filosofică. Pentru a da un
exemplu, eu nu cred că avem încă o logică deontică adecvată,
una care ar putea fi într-adevăr folosită în scopurile
eticii sau care ar ajuta în discutarea problemelor etice.
“Necesităţile
metafizice sunt acelea care apar din identitatea lucrurilor”
În
articolele dumneavoastră, folosiţi o distincţie între
viziunea pre- şi post- kripkeană asupra necesităţii. Care
ar fi principala diferenţă adusă de Kripke ?
Cred că principala diferenţă a stat în ideea de a
lua în serios necesitatea de re, necesitatea
lucrurilor sau obiectelor. Înainte de Kripke, nu se lua în
serios ideea că un obiect ca obiect poate avea în mod
necesar anumite proprietăţi. Există o întreagă istorie a
filosofiei ce ilustrează scepticismul faţă de o asemenea
idee. Kripke ne-a clarificat că există întrebări
inteligibile despre proprietăţile necesare ale obiectelor,
că aceste întrebări merită să fie abordate şi că ele sunt de
fapt importante pentru filosofie. Nu este singura, dar
aceasta este pentru mine diferenţa majoră între epoci.
În
articolul „Varieties of necessity” aţi accentuat ideea
potrivit căreia există trei tipuri de ‚necesitate’ :
metafizică, naturală şi normativă şi că încercările de a
reduce oricare dintre tipuri la un altul nu pot avea succes.
Poate pluralismul modal al dumneavoastră să acomodeze încă
şi mai multe tipuri de necesitate?
Da, în principiu poate. Nu sunt angajat a priori
faţă de existenţa a doar trei forme fundamentale. Pur şi
simplu, am încercat să reduc diferitele noţiuni de
necesitate la alte forme de necesitate şi cele trei noţiuni
au fost cele pe care nu le-am mai putut reduce. Cred că am
menţionat într-o notă de subsol posibilitatea ca o noţiune
de necesitate istorică (potrivit căreia
trecutul a fost necesar dar viitorul nu este astfel) să fie
adăugată la listă; filosofii mai imaginativi decât mine pot
propune în continuare unele noi!
Filosofia lucrează cu necesitate normativă ?
Cred că principiile etice, cel puţin atunci când
sunt formulate în formă categorică, trebuie să aparţină
necesităţii normative. Dar nu este treaba filosofilor să
producă principii etice. Din nou, avem aici o problemă de
demarcaţie şi probabil, filosofia concepută larg ar putea
include asemenea chestiuni în consideraţiile lor etice
profunde.
Însă, cred că în metafizică şi în alte ramuri
ne-normative ale filosofiei, toate propoziţiile trebuie să
fie valabile cu necesitate metafizică. Ele trebuie să fie
deasemenea a priori. În acest sens, văd filosofia similară
matematicii.
Există o poziţie filosofică, pornind de la Kripke şi
faimoasă în Putnam, de a spune că există propoziţii necesare
care sunt a posteriori. Sunteţi de acord cu Putnam?
Cred că există adevăruri necesare a posteriori,
doar că ele nu aparţin filosofiei. Aşadar, „Apa este H2O” nu
este un enunţ filosofic. Bineînţeles, noi filosofii putem să
lucrăm cu el, nu afirmându-l ci folosindu-l ca exemplu.
Există însă un enunţ filosofic apropiat, care spune „Dacă
apa este H2O, atunci în mod necesar apa este H2O” şi acesta
este un enunţ necesar a priori, în viziunea mea.
Cu ce
fel de necesitate lucrează logica deontică?
Logica deontică ar trebui să lucreze cu noţiunea de
„ce ar trebui să fie cazul”. i, dacă doriţi, asta
este un fel de necesitate; un fel de „trebuie” ca în
„trebuie să faci asta”. Dar eu mă refeream la necesităţi
aletice ce exprimă adevăruri necesare. Când spui că
trebuie să faci asta, nu socoteşti drept adevăr necesar
că l-ai face. Aşadar, această necesitate nu e în aceeaşi
tabără cu celelalte.
Referindu-ne la articolul dumneavoastră „Essence and
modality”, dacă nu prin mijloacele logicii modale, cum
vă gândiţi să capturaţi semnificaţia „esenţei”?
Mulţi autori au vrut să înţeleagă noţiunea de
‚esenţă’ ce este un lucru-, în termenii noţiunii de
‚necesitate’ şi eu am inversat această înţelegere
tradiţională. Cred că trebuie să înţelegem necesitatea în
termenii esenţei.
Pentru mine, necesităţile metafizice sunt acelea
care provin din identitatea lucrurilor. Ajungem la concepţia
noastră asupra a ce este necesar în urma unei înţelegeri
prealabile a ceea ce lucrul este.
Ne
puteţi spune mai mult despre cum înţelegeţi expresia
„ceea ce lucrul este” ?
Mi se pare o distincţie foarte intuitivă.
Dacă întreb de exemplu „Ce este dreptatea?” şi tu îmi
răspunzi „Dreptatea este ceva ce a fost mult discutat”,
s-ar putea să spui adevărul dar toată lumea ar recunoaşte că
acesta nu este un răspuns la întrebare. Nu îmi spui ce
este dreptatea. Dacă spui „Dreptatea este
corectitudine”, ei bine, cel puţin eşti unde ar trebui
să fii, ce spui s-ar putea să fie relevant pentru ce este
dreptatea.
Pare să fie o distincţie foarte
clară între trăsăturile unui obiect care ne spun ce este
el, în înţelesul semnificativ filosofic al expresiei, şi
cele care nu ne spun aşa ceva, care ne spun cum este
el, dar nu ce este. Dacă îmi cereţi să explic în
termeni mai fundamentali această distincţie, nu sunt sigur
că pot, dar mi se pare clar că este o distincţie aici.
În
acelaşi articol, aţi abordat şi problema ‚semnificaţiei’.
Este pentru dumneavoastră ‚esenţa’ acelaşi lucru cu
‚semnificaţia’?
‚Esenţa’ nu este acelaşi lucru cu
‚semnificaţia’, ci există o legătură strânsă între ‚esenţă’
şi ‚semnificaţie’. Deci, dacă doriţi, relaţia între esenţă
şi necesitate este analogă relaţiei între semnificaţie şi
analiticitate şi la fel cum nu ar trebui să se înţeleagă
esenţa în termeni de necesitate ci necesitatea în termeni de
esenţă, nu ar trebui să se înţeleagă semnificaţia în termeni
de analiticitate, ci analiticitatea în termeni de
semnificaţie.
Cred deasemenea că există o conexiune mai
apropiată, nu doar o paralelă; spunând care este
semnificaţia (meaning n.t.) unei expresii, se spune
de fapt ce este expresia. În alţi termeni, este parte
a esenţei unei expresii dotate cu sens faptul că ea înseamnă
ceea ce înseamnă. Dacă doriţi, ‚semnificaţia’ ar fi un caz
special de ‚esenţă’.
“Nu ne preocupă cum este realitatea,
ci cum ar trebui să fie”
Presupunem de obicei că oamenii de ştiinţă astăzi nu
folosesc noţiuni precum „esenţă”. Ar trebui câmpurile
conceptuale ale ştiinţei şi filosofiei să păstreze o strânsă
legătură?
Avem o concepţie foarte clară asupra conceptelor
folosite de matematicieni, lor le putem formaliza teoriile.
Pentru mine, este de fapt foarte neclar ce concepte
folosesc oamenii de ştiinţă. Filosofii deseori fac afirmaţii
dogmatice în această privinţă. Parte a dificultăţii este
faptul că ştiinţa nu este doar o teorie abstractă, legătura
sa de un anume fel cu realitatea este chiar o parte din
conţinutul său. Apoi, metoda ştiinţei nu este doar o metodă
a demonstraţiei, cum este în matematică, aşa că nu prea ştim
ce concepte ar putea fi implicate în metoda ştiinţifică,
deşi rezultatele ştiinţei pot fi formulate într-un limbaj
foarte auster. Probabil, pentru a înţelege cum ajung oamenii
de ştiinţă la concluziile lor, trebuie să depăşim acest
limbaj auster. Prin urmare, nu este deloc clar pentru mine
că am avea o înţelegere suficientă a ştiinţei pentru a
concluziona că ea nu foloseşte noţiuni înrudite cu ‚esenţă’
sau ‚necesitate’.
Se poate întâmpla ca oamenii de ştiinţă să
formuleze un model matematic al teoriei ştiinţifice dar
acesta nu este decât un model, nu exprimă el însuşi
conţinutul viziunii ştiinţifice. Pentru a da un exemplu,
s-ar putea crede că stă în conţinutul ştiinţei ca legile şi
enunţurile sale să ţină cu un fel de necesitate, pentru a
putea fi aplicate la situaţii contrafactuale. Acest lucru nu
poate fi parte din formalismul matematic în care teoria
ştiinţifică e formulată dar încă se poate crede că este o
parte a conţinutului ştiinţei.
Am
discutat mai devreme cum că filosofia se ocupă cu adevărul
şi că ea ar fi o cercetare mai fundamentală. Referindu-ne la
rezultatele ştiinţifice bine-cunoscute de filosofi, de
exemplu principiul nedeterminării al lui Heisenberg, poate
ştiinţa schimba filosofia?
Acele rezultate au trezit un interes
filosofic enorm şi ele au fost folosite într-o mulţime de
moduri în filosofie. Unii sugerează să renunţăm la logica
clasică standard. Totodată, ele au fost văzute ca relevante
pentru problema liberului arbitru. Bineînţeles, ele mai
sugerează că universul s-ar putea să nu fie determinist şi
mulţi filosofi au sugerat că ar trebui să luăm în serios
ideea probabilităţilor obiective, probabilităţi ce îşi au
locul lor în lume.
i
aş putea continua.
Totuşi, există un sens în care dacă
faci filosofia ştiinţei, faci filosofie aplicată sau
reflecţie filosofică asupra lucrurilor realizate în alte
domenii. Probabil că filosofia matematicii este într-o
situaţie similară. Eu am o concepţie puristă a filosofiei,
care, la cel mai fundamental nivel, ar putea fi făcută fără
a trebui să importe material din alte discipline. Dar îmi
dau seama că este foarte nerealist în multe cazuri să crezi
că s-ar putea ajunge la o asemenea filosofie fundamentală.
Dacă doriţi, la fel cum logica ar trebui să fie pregătită
pentru orice fel de afirmaţie, filosofia la nivelul său
fundamental ar trebui să fie pregătită pentru orice fel de
teorie posibilă asupra naturii ultime a realităţii.
La cel mai fundamental nivel, nu ne preocupă
cum este realitatea, ci cum ar trebui să fie.
Cineva ar putea să spună că subiectele filosofice discutate
sunt irelevante pentru simţul comun şi viaţa obişnuită a
oamenilor. Care este, în viziunea dumneavoastră, importanţa
de a discuta chestiuni filosofice?
Cred că aceste chestiuni au interes în ele
însele.
Toate
acestea trebuie să conducă înspre ceva. Probabil stă în
natura umană să ne dorim să înţelegem lucrurile. Filosofia
este o parte din încercarea de a înţelege. Dar, observăm
apoi, încercarea de a înţelege lucrurile poate fi deseori
foarte utilă în alte feluri şi într-adevăr, filosofia
limbajului a fost foarte folositoare lingvisticii,
inteligenţei artificiale, psihologiei şi aşa mai departe.
Există de obicei legături între filosofie şi
subiecte sau interese mai practice, dar ele tind să fie mai
curând accidentale, la fel ca şi în cazul matematicii pure.
Deseori lucrăm la un nivel de abstracţie ridicat aşa că
influenţa asupra lucrurilor practice este foarte indirectă.
N-ar
trebui să fie teoriile filosofice accesibile marelui public
?
Cred că majoritatea oamenilor au interese
filosofice, cred că ar fi o persoană ciudată aceea care nu
s-a gândit la obiectivitatea eticii, dacă suntem liberi în
mod autentic sau dacă ştim în genere ceea ce pretindem că
ştim.
Aceste interese nu se pot dezvolta nicicum dacă nu
sunt cultivate. Societatea nu le încurajează. Sămânţa a
fost aruncată dar pământul e sterp; tot ce putem spera e ca
pământul să fie mai puţin sterp în viitor.
Purtăm această discuţie în Bucureşti, după
Colocviul anual de filosofie analitică. Ca profesor din New
York, cât de fructuoasă aţi găsit întâlnirea cu
participanţii români ?
A fost o întâlnire foarte fructuoasă şi am
fost foarte impresionat atât de excelenţa cât şi de
diversitatea filosofiei dezvoltate aici. Pentru a menţiona
doar câteva domenii, au fost lucrări în etică antică, teorie
politică, filosofia limbajului, epistemologia modalităţii,
toate fiind în linie cu avangarda cercetărilor actuale. Sper
foarte mult în continuarea cooperării între cele două
facultăţi, şi între cele două ţări în general.
Kit Fine este Silver Professor of Philosophy în cadrul Universităţii New York (NYU). Din anii ‘70, publică articole şi alte contribuţii în cadrul logicii modale, logicilor filosofice, filosofiei limbajului, neo-aristotelicianism. Se caracterizează printr-un purism al concepţiei despre independenţa filosofiei.
Interviul a fost realizat şi tradus de Marian Călborean, student la Filosofie - Bucureşti, an IV
English Version
1. Your career spans
over more than 30 years of teaching and research in various
fields of logic and philosophy. Can you tell us some of your
main interests that motivated your contributions?
I think my central
interest has been metaphysics. I’ve wanted to understand the
general nature of reality but I’ve also had a very strong
interest in logic and mathematics. I think that these are
the two main interests that motivated the work that I’ve
done.
2. In your papers, you
more than once explain very sensitively what you’re not
talking about and you often object to other theories on
there being maybe sufficient but not necessary. Is
philosophy saying too much?
I’m of the general view
that one should say as little one needs to say for the
purposes at hand. I think my objections often were that
these people were saying more than they needed to say.
This is a way of achieving conceptual clarity and it
is also a way of making clear what’s at issue, because you
may see that extraneous questions are not at issue.
So I do think
philosophers often go beyond what they need to say for the
purposes at hand. If you like, a lot of my work has been
informed by a very purist conception about what needs to be
done in philosophy.
3. So you think that,
as mathematics, philosophy is concerned with the truth?
I have a view of the
discipline that philosophy is concerned with truth and one
of the main ways of reaching the truth is through argument.
It may well be that other philosophers have a different
conception about the subject and how it is to be done.
4. What’s the
difference, in your view, between the ‘good’ and the ‘bad’
philosophy?
Good philosopher thinks
clearly. The bad philosopher doesn’t. So for me the
distinction doesn’t turn so much on your views but on how
you think.
5. Is this because of
the stress you put on logic?
Logic in the very
broadest sense of the term. You could think well without
knowing logic
6. According to this
definition, is contemporary continental philosophy
–hermeneutics, post-structuralism- ‘bad’ philosophy?
In my view, that sort of
philosophy is not done well. In my opinion, most of the
people who do it are not thinking well. They do not make
themselves as clear as they should, they don’t argue well.
I have a view of how a
good argument in philosophy should be. It should aim to
carry convictions, persuade someone even if it’s someone
skeptical. We all recognize what a good argument in
mathematics is. Although it’s not so easy to say what a good
argument in philosophy is, I still think that there are
standards. There are two main requirements: it should be
reasonably clear what you’re saying at each step and it
should be reasonably clear what follows then from what you
previously said. Of course, the requirements are connected
because unless you’re reasonably clear about what you mean,
it would be hard to know what should follow from it.
7. What you think of
the latter part of Wittgenstein’s work? Does it fit well
these standards?
In my view it does not;
so I’m not myself a great fan of latter Wittgenstein but
many philosophers whom I respect do like the work.
8. What kind of
general relation do you see between formal logic and
philosophy?
Logic is helpful to
philosophy in many ways, just as mathematics is helpful to
physics. Surely it can help one reason better and see more
clearly what the arguments are. To take one example, I think
it is very hard to see how we could properly understand the
ontological argument and the various versions of this
argument that revolve around existence, without some logic.
Philosophy often concerns
very subtle differences in formulation of claims or subtle
forms of argumentation and logic can help bring those out. I
can roughly describe it as a tool.
9. During the
Colloquium, you doubted the entailment from conceivability
to metaphysical possibility. At the same time, the intuition
that things could have gone differently has been seen as the
basis of developing a modal logic. Beside that intuition,
what’s the interest in modal logic?
What I said was that
conceivability was not a sure route to possibility. It can
appear to be conceivable that P without it being
metaphysically possible that P. I also think that although
it is not a sure route to possibility, conceivability is a
good guide. If something seems conceivable to you, in the
absence of any reasons to the contrary, that’s a good reason
to think that it’s possible. That’s a very crude statement
but I think that something of that sort is true.
It doesn’t really bear on
the interest of modality but on how we get to know modal
truth. Some modal truths concern possibilities, some concern
necessities. Conceivability is really relevant only to our
knowledge of possibility. Surely we have such knowledge and
it’s mainly through the evidence provided by conceivability
that we have it.
10. As concerning the
relationship between logic and philosophy, where is it
rooted that “possible” is the same with “not necessarily not
to”?
That’s really a
demarcation question. Where does logic begin and where does
it end, where does philosophy begin and where does it end. I
think that on a narrow conception of logic you could say it
doesn’t properly belong to logic. On a broader conception it
does. There might be a real issue here but it would depend
upon our conception of logic.
Logic is usually taken to
be concerned with the formal aspects of reasoning. So I
think, if we said that something is red but it’s not green,
that would not be taken to be a logical matter. On the other
hand, if we take the fact that “Everything A-s” is
equivalent to “it’s not the case that something doesn’t a”,
that would be a logical matter. In some sense, the second of
these is formal while the first is not. So if you ask the
same question about “necessarily” being the equivalent of
“not possible not”, I think we can feel a tension; there’s a
way in which the notions of ‘necessity’ and ‘possibility’
are formal in the way all quantifiers are but there is also
a way in which they are not so formal. So, it’s a tricky
question.
11. There are many
kinds of philosophical logics. Can these be summed up in a
single philosophical logic, a so-called ‘philosophical
language’ of all the problems for which logic might be
useful?
We can work on each logic
one at a time and then we can work on the combination of
these logics and I suppose we might finish the task. Maybe
there are some reasons in principle to think that one can’t
finish the task. I don’t really know how to answer that
question, although I think it’s an interesting question.
Anyway, we’re very far from having a clear view of the
different particular logics.
12. Which are the main
developments for the future in the areas of philosophical
logics?
I think the action is
right now in the intersection of modal logic and tense
logic, used in computer science and artificial intelligence.
These logics have proved to be very helpful both for
computers, in understanding the behavior of programs, and
also in artificial intelligence, to provide a formal model
of human reasoning that computers could use. That’s where
most of the work is being done.
But I still think that
these areas of logic are of great philosophical interest. To
take one example, I still don’t think we have adequate
deontic logic, which could be properly used for the purposes
of ethics and which might be of some help in discussing
ethical questions.
13. In your papers you
use a distinction between the pre-Kripkean and post-Kripkean
views on necessity. Which would be the main difference made
by Kripke?
I think the main
difference was just taking the idea of de re
necessity -the necessity of things or objects- seriously. I
think that prior to Kripke, people did not take seriously
the idea that an object as such can necessarily have certain
properties. And there’s a whole history of philosophy
displaying skepticism about this idea. Kripke made vivid to
us that there were intelligible questions about necessary
properties of objects, that these questions should be
considered and that actually they are important for
philosophy. It’s not the only difference but to me it’s the
major one between the eras.
14. In your paper,
“Varieties of necessity” you stressed the idea that there
are three types of ‘necessity’: metaphysical, natural and
normative necessities and that the attempts to reduce one
type to some other would not be successful. Could modal
pluralism accommodate even more types of ‘necessity’?
Yes, in principle it
could. I have no a priori commitment to there just being
these three basic forms. It is merely that, in attempting
to reduce the various notions of necessity to other forms of
necessity, these were the three notions that I could not
reduce any further. I think I mentioned in a footnote that
maybe a notion of historic necessity (according to which the
past was necessary but the future was not) should be added
to the list and philosophers more imaginative than myself
might come up with further notions still!
15. Is philosophy
dealing with the distinct normative necessity?
I think that ethical
principles, at least when stated in categorical form, should
hold of normative necessity. But it’s not the job of
philosophers to come up with ethical principles. Again, this
is a demarcation problem and perhaps, philosophy broadly
conceived could include these questions in their most basic
considerations of ethics.
I certainly think that
within metaphysics and other non-normative branches of
philosophy, all propositions should hold of metaphysical
necessity. They should be a priori as well. In that sense, I
think philosophy is like mathematics.
16. There’s been a
move since Kripke, most famous in Putnam, to say that there
are some necessary statements which are a posteriori. Do you
agree with Putnam on that?
I agree that there are
necessary a posteriori truths; it is just that they don’t
belong to philosophy. So “water is H2O” is not a
philosophical claim. Of course, we philosophers can deal
with it, not by asserting it but using it as an example.
There is a related philosophical claim, which is “if water
is H2O, then necessarily water is H2O” and that is a claim
of a priori necessity, on my view.
17. What kind of
necessity does deontic logic deal with?
Deontic logic would deal
with the notion of “what ought to be the case”. And if you
like, that’s a kind of necessity; it’s a sort of
“must” like in “you must do this”. But I was thinking of
alethic necessities expressing necessary truths. When you
say you must do this, you don’t think it’s a necessary truth
that you do this. So that necessity in not in the same camp
as the other necessities.
18. Concerning your
paper “Essence and modality”, if not by means of modal
logics, how do you envisage capturing the meaning of
“essence”?
Most people have wanted
to understand the notion of ‘essence’, of what something is,
in terms of notion of ‘necessity’ and I reversed the usual
picture. I think we should understand necessity in terms of
essence. For me, metaphysical necessities are those that
arise from the identity of things; it’s from a prior
understanding of what something is, that we arrive at our
conception of what’s necessary.
19. Can you tell us
something more on your understanding of “what things are”?
It seems to be a very
intuitive distinction. If I ask “what is justice?” for
example and you say “justice is something that has been much
discussed”, that may be true but everyone can recognize that
this is not an answer to the question. You’re not saying
what justice is. If you say “justice is fairness”,
well, you’re at least in the ballpark,
that’s something that might be relevant for what
justice is.
There seems to be a very
clear distinction between features of an object that tell us
what it is, in the philosophically significant sense of the
term, and the ones that don’t, which tell us only how
it is, but not what it is. If you ask me to explain
in more fundamental terms that distinction, I’m not sure I
can but it seems to me clear that there is a distinction
here.
20. In the same paper,
you approached the question of “meaning”. Is “essence” the
same with “meaning” on your account?
It’s not that “essence”
is the same as “meaning” but there is a close
connection between “essence” and “meaning”. So if you like,
the relationship between essence and necessity is analogous
to the relationship between meaning and analyticity and just
as you shouldn’t understand essence in terms of necessity
but necessity in terms of essence, you shouldn’t understand
meaning in terms of analyticity but analyticity in terms of
meaning.
I also think that there
is a closer connection, not just a parallel; in saying what
the meaning of an expression is, you are actually saying
what the expression is, in other terms, it’s part of
the essence of a meaningful expression that it means what it
does - so if you like, “meaning” would be a special case of
“essence”.
21. We usually suppose
scientists today don’t use terms like “essence”. Should the
conceptual fields of philosophy and science keep a close
connection?
We have a very clear
conception of what concepts mathematicians employ, we can
formalize their theories. To my mind, it’s actually very
unclear what concepts scientists employ. Philosophers often
make dogmatic statements about this. Part of the difficulty
is that science is not just an abstract theory, it’s part of
the content of science that it should relate to reality in a
certain way. Then, the method of science isn’t simply a
method of proof, as it is in mathematics, so we don’t quite
know what concepts might be involved in the method of
science, even if the results of science can be formulated in
a very austere language. Maybe if we are to understand how
scientists reach their conclusions we need to go beyond that
austere language. So, it’s not altogether clear to me that
we have a sufficient understanding of science to conclude
that it doesn’t employ notions related to “essence” or
“necessity” etc.
It might happen that
scientists formulate a mathematical model of the scientific
theory but that’s a model, it doesn’t actually itself
state the content of the scientific view. To give one
example, you might think that it’s part of the content of
science that its laws and statements should hold with a kind
of necessity, so as to apply to counterfactual situations.
That would not be a part of the mathematical formalism in
which the scientific theory is stated but you may still
think it’s part of the content of science.
22. We discussed
before that philosophy is concerned with truth and it is a
kind of more fundamental research. Thinking of scientific
results well-known by philosophers, such as Heisenberg’s
uncertainty principle, may science help philosophy around?
Those results have had
tremendous philosophical interest and they have been used in
a variety of ways in philosophy. Some suggest that maybe we
should give up standard classical logic. They have also
been thought relevant to the problem of free will. And of
course, they suggest that the universe may not be
deterministic and so many philosophers have suggested we
should take seriously the idea of objective probabilities,
probabilities residing in the world itself. And I could go
on.
However, there’s a way in
which if you do philosophy of science, it’s applied
philosophy or reflecting philosophically on what people have
done in some other area. And maybe philosophy of mathematics
is like that as well. I have a kind of purist conception of
philosophy in which at the most fundamental level it could
be done without having to feed off these other disciplines.
But I can see that this just might be very unrealistic in
various cases, to think that one might arrive at such a
fundamental philosophy. If you like, just as logics should
be prepared for any kind of statement, philosophy at its
fundamental level should be prepared for any kind of
possible account of the ultimate nature of reality. At the
most fundamental level, we are not concerned with how
reality is, but with how it must be.
23. Someone might say
the philosophical topics we discuss are irrelevant to common
sense or the common life of people. What’s, in your view,
the importance of discussing philosophical questions?
Well, I think these
questions have interest in themselves. I mean the buck has
got to stop somewhere. I think it’s probably human nature to
want to understand things. Philosophy is part of the attempt
to understand things. But, it turns out, when one tries to
understand things, that often is very helpful in other ways
and in fact, philosophy of language has been very helpful to
linguistics, artificial intelligence, psychology, and so
forth.
There usually are
connections between philosophy and more practical subjects
or practical concerns but they tend to be rather remote,
just as with pure mathematics. We’re often dealing at a high
level of abstraction so it’s only very indirectly that it’s
affecting practical matters.
24. Shouldn’t
philosophical theories be accessible to the general public?
I think most people do
have philosophical interests, I think it would be an odd
person who hadn’t thought about the objectivity of ethics,
or about whether we’re genuinely free, or about whether we
generally know what we claim to know. But such interests
need to be cultivated if they’re to go anywhere. Society
does not encourage these interests.. The seed may have been
sown but the ground is barren. All we can hope is that the
ground may be less barren in years to come.
25. We’re having this
discussion in Bucharest, following the annual
Colloquium of Analytical Philosophy. As a professor
from New York, how fruitful have you found the meeting with
Romanian counterparts in the colloquium?
It’s been very fruitful
and I’ve been very impressed both with the excellence and
with the diversity of the philosophy that’s being done
here. There was work in ancient ethics, political theory,
the philosophy of language, and the epistemology of modality
– to mention some – that is in the vanguard of current
research. And I very much hope that cooperation between the
two departments – and between the two countries in general –
will continue in the future.